Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České zámky očima cizinky

Pro Čechy jsou zámky samozřejmostí. Pro mě a mé spoluobčany jsou však něcím zvláštním, dalo by se říct i exotickým. Proč? Vysvětlení je jednoduché.

Narodila jsem se na severu Ruska v Archangelsku, ale velkou část svého života jsem strávila v Bělorusku.

V Rusku zámky vůbec nejsou. Celou zemi “evropský” středověký feudalismus obešel. Feudálové v Rusku nežili, takže zámky neměl kdo stavět. Místo toho začala v 18. století ruská aristokacie zakládat paláce.

V Bělorusku se zámky sice stavěly, ale skoro žádné se nezachovaly. Bolševíci zničili veškerou starobylou architekturu, aby z období cara nezbyla ani jediná zmínka (i toto je jeden z mnoha důvodů, proč nesnáším komunisty). To, co nestihli udělat Lenin se Stalinem, dovršili poté fašisté.

Takže v zemích, ve kterých jsem žila do svých dvaceti let, jsem mohla navštívit pouze 6 zámků. Jsou to tyto:

 

Kosauský zámek

Starý zámek v Grodně

Nový zámek v Grodně

Zámek Mir

Lidský zámek

Piščalauský zámek v Minsku. Dnes hlavní věznice. Častými hosty tady nejsou turisté, ale oponenti Lukašenka

Tímto se částečně vysvětluje velký zmatek v zámecké terminologii, která je v ruštině nedokonalá. Když totiž přijede nějaký Kazach nebo Ukrajinec na zámek Dobříš, bude nejspíš zklamán a určitě z jeho úst uslyšíte: „To ale není zámek! Vždyť je to pouhý palác!“ V ruštině totiž slovo «?????» (“zámek”) popisuje spíše hrad nebo tvrz. Turista proto očekává, že uvidí mohutnou stavbu, jako je třeba Karlštejn.

Přesně tak má vypádat zámek dle představ cizinců:)

Pro obyvatele zemí bývalého Sovětského svazu jsou zámky něčím pohádkovým. Své představy o tomto druhu historické stavby čerpají z pohádky „Tři oříšky pro Popelku“ nebo loga Disneye.

Zámek Míšeň z pohádky "Tři oříšky pro Popelku"

Disney se inspiroval až kyčovitě nádherným zámkem Neuschwanstein

Přibližně podobné stereotypy, že zámky jsou raritou  a pohádkou, jsem měla i já, když jsem přijela do České republiky poprvé. Bylo to v roce 1999.

První šok jsem zažila hned v jednom pražském knihkupectví. Když jsem si prohlížela knihy, zaujala mě ta s názvem „100 nejznámějších českých zámků“. Nemohla jsem tomu uvěřit.. STO?!!! Nejznámějších?? Kolik jich teda bude celkem?

Druhý šok mě potkal, když mě můj známý Čech pozval na návštěvu ke svému kamarádovi. Ten si koupil zámek a bydlel tam. Koupil?! A bydlí? Já jsem si myslela, že zámky můžou patřit jenom státu, který v nich provozuje nudná zaprášená muzea. Alespoň tak to chodilo v Bělorusku.

A na třetí šok jsem si musela počkat půl roku. V roce 1999 mě vyloučili z vysoké školy, protože jsem byla zatčena za účast na demonstraci proti Lukašenkovi. Díky organizaci Člověk v tísni jsem dostala pozvání do České republiky, abych zde studovala český jazyk na Karlově univerzitě. Konkrétně na Ústavu jazykové a odborné přípravy, který se nachází v Poděbradech.

 

Můj první studijní den mi přinesl velké překvapení – učili jsme se na zámku! Moje nadšení ještě zesílilo, když nám sdělili, že tady kdysi studovali i Václav Havel a Miloš Forman. Proč jsem byla zaskočená? Protože jsem si myslela, že pokud taková škola může být, bude to nějaká elitní drahá, kam se já, obyčejná holka z Běloruska, nikdy nedostanu.

Zámek v Poděbradech

To bylo přesně před 15 lety! A co se od té doby změnilo? Dnes už pro mě české zámky nejsou ničím exotickým. Nestaly se však pro mě ani běžnou samozřejmostí. Staly se totiž smyslem mého života a mým životním stylem. 

Autor: Natallia Makovik | pátek 24.7.2015 12:00 | karma článku: 19,92 | přečteno: 1008x
  • Další články autora

Natallia Makovik

Proč by měl Zeman vyhrát krajské volby

V tisícovce témat, které zní během krajských volebních kampaní, mi chybí jedno velice důležité. Téma, které je na rozdíl od migrantů, czexitu nebo důchodů, doopravdy v kompetenci regionů, i když má národní charakter.

6.10.2016 v 13:12 | Karma: 14,80 | Přečteno: 503x | Diskuse| Kultura

Natallia Makovik

Vymlátit mozek z hlavy!

Až do úsvitu mě, tehdy 20letou studentku mezinárodního obchodu, mlátilo 20 chlapů. Skákali mi po zádech, obuškem mlátili po ledvinách, bušili mou hlavou o podlahu autobusu.

18.3.2016 v 17:38 | Karma: 23,28 | Přečteno: 1915x | Diskuse| Společnost

Natallia Makovik

100 dní života na zámku. 1.den

Jak se stát oficiálním časopisem? O čem psát a jak získat čtenáře? První den projektu Život na zámku.

17.3.2016 v 16:47 | Karma: 13,07 | Přečteno: 450x | Diskuse| Kultura

Natallia Makovik

100 dní života na zámku. Začátek

Jak zachránit 2 000 chátrajících českých zámků? Prvním krokem k řešení tohoto problému je začít o něm mluvit. A druhým je pak sehnat pro každou konkretní památku investora. Chci to uskutečnit a mám před sebou ambiciózní plán.

16.3.2016 v 19:40 | Karma: 20,93 | Přečteno: 775x | Diskuse| Kultura

Natallia Makovik

Zabij v sobě bolševíka

V skoro každém Čechovi se schovává strašidelná bytost. Bolševík. Ověřte si, jestli je ve vás také. Co si myslíte o zámcích?

11.1.2016 v 16:38 | Karma: 22,63 | Přečteno: 1901x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1431x
Milovnice historie, umění a kulturních památek. Druhou mou vášní je cestování.. ze svých cest jsem si přivezla celou řadu zajímavých historek a ráda bych se o ně podělila.

Seznam rubrik